Верховна Рада заборонила
рекламу на об’єктах усесвітньої спадщини ЮНЕСКО. За відповідний закон – «Про
внесення змін до закону України «Про охорону культурної спадщини» щодо
збереження пам’яток культурної спадщини, внесених до Списку всесвітньої
спадщини ЮНЕСКО» (№ 1553) – 19-го червня проголосували 232 народні депутати. Документ стосується переважно порядку здійснення будівництва. Водночас у ньому є й оновлені
вимоги до розміщення зовнішньої реклами. Нині статус закону – «готується до підпису», остаточного варіанта тексту
не оприлюднено. Однак на підставі попереднього аналізу змісту проекту Закону
стосовно зовнішньої реклами вже зараз можемо сміливо говорити, що новий документ
містить серйозні нормативні суперечності.
Про це заявила голова Асоціації операторів зовнішньої реклами Оксана
Поліщук.
«Підготовлений до ухвалення
Верховною Радою документ суперечить Закону України «Про рекламу», де чітко
прописано: «Розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводять на
підставі дозволів, які надають виконавчі органи сільських, селищних, міських
рад». Натомість, відповідно до підготовленого до другого читання законопроекту
№1553, розміщення реклами в буферних зонах об’єктів усесвітньої спадщини, тобто
на визначеній території поблизу них, здійснюють на підставі… дозволів Мінкульту», – пояснила експерт.
За словами Оксани Поліщук, таким чином фактично відбувається дублювання
функцій, до того ж із відвертим порушенням чинного законодавства.
«Так, нині кожен орган
місцевого самоврядування вже має локальний нормативний акт, який регулює
розміщення зовнішньої реклами. Окрім цього, виконавчі органи місцевих рад
планують розробку місцевих Схем розміщення зовнішньої реклами. Саме в цих документах
(які ухвалюють відповідно до Типових правил Кабміну) закріплені вичерпні вимоги
до розміщення зовнішньої реклами, зокрема й у буферних зонах об’єктів усесвітньої
спадщини ЮНЕСКО», – зазначила
голова Асоціації операторів зовнішньої реклами.
Що стосується столиці, де до списку об'єктів усесвітньої спадщини ЮНЕСКО
внесено Софійський собор разом із прилеглими чернечими будівлями та Києво-Печерську
лавру, то об’єктів зовнішньої реклами там
і так немає, оскільки місцеві нормативно-правові акти це регулюють уже зараз, –
констатувала Оксана Поліщук.
Окрім додаткових норм, зараз потрібно створювати механізми та умови їх
реалізації, а також проводити аналіз супутніх законів та міжнародного досвіду,
– вважає експерт.
«Кінцевою метою має бути створення не
ще одного популістського тексту, а реальних і дієвих умов захисту та охорони.
До того ж маємо гарний досвід Європи, де розміщення реклами в історичних зонах
та місцях культурної спадщини, – норма. Оскільки там для таких зон уже давно
розроблено спеціальні типи рекламних носіїв і завжди чітко дотримано норм щодо
змісту реклами», – зауважила голова Асоціації операторів зовнішньої
реклами.
Оксана Поліщук наголосила, що культурна спадщина України – вагома частина
всесвітнього культурного надбання. І ставлення до її пам’яток є одним із
критеріїв зрілості та розвиненості суспільства, а також показником, за яким
оцінюють нашу країну на європейському та світовому рівнях.
«Тому питання охорони культурної
спадщини однозначно вважаємо важливим і всіляко підтримуємо ініціативи,
спрямовані на її збереження. Сподіваємося, що зауваження та рекомендації
Асоціації буде враховано», – зазначила Оксана Поліщук.
Нагадаємо, що листи від Асоціації із переліком усіх зауважень та
рекомендацій було надіслано профільному комітету та всім депутатським фракціям
ще до розгляду проекту Закону в другому читанні.