Із 1 вересня в Україні запрацюють
нові правила з будівництва вулиць і доріг у містах і селах. Голова Асоціації
операторів зовнішньої реклами Оксана Поліщук так роз‘яснює певні нюанси, що
стосуються операторів зовнішньої реклами, адже зміни зачеплять і їхній бізнес.
По-перше, нові вимоги ДБН
(державні будівельні норми), згідно з чинним законодавством, можуть і будуть
стосуватися проектування та будівництва лише нових доріг чи вулиць. До вже наявних
ці норми не застосовуватимуть.
По-друге, розміщення зовнішньої
реклами заборонене не по всій площі тротуару, а тільки на певній його частині,
а саме пішохідній зоні — ділянці тротуару, призначеній для безбар’єрного
пересування вздовж вулиці).
Тобто, якщо конструкція не
перешкоджатиме вільному пересуванню пішоходів, то встановлювати її можна. Це
залежить від категорії дороги. Головне — для пішоходів мають бути вільними смуги
для руху мінімальною шириною 75 см в обох напрямках. Відтак, якщо тротуар
ширший, то рекламні конструкції встановлювати не заборонено.
По-третє, закон «Про рекламу»
забороняє розміщення зовнішньої реклами не на тротуарах, а на пішохідних
доріжках та алеях, що не є тотожними поняттями. Пішохідні доріжки можуть
будувати не тільки вздовж доріг, а й поза ними, й обов‘язково позначати
відповідним дорожнім знаком. Водночас тротуар — це елемент дороги, призначений
для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї
газоном. Закон категоричний тільки у випадку з пішохідними доріжками. Нові ж правила
ДБН — це підзаконні акти, ухвалені на основі законів і за своїм змістом не
повинні суперечити їм, що чітко прописано в Конституції України.
Тож, якщо на місцях чиновники
заборонятимуть розміщувати конструкції на тротуарах і посилатимуться на нові вимоги
ДБН, потрібно відсилати їх до закону «Про рекламу», а заодно й нагадати про їхній
обов’язок «діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб»,
передбачений Конституцією і законами України.