Зовнішня реклама стала схожою на сучасну у XIX столітті. Однак передувала прогресу промислова революція, що почалася на півтори сотні років раніше. Спочатку в Нідерландах, а потім і у Великій Британії. Капіталізм із його мануфактурами, паровим двигуном, робітниками і конкуренцією дає поштовх масовому виробництву товарів і послуг. Міста зростають, розвивається торгівля і технології.

Те, що зараз прийнято вважати зовнішньою рекламою, з’явилося 1796 року одночасно з винаходом літографії. Саме тоді й почалося масове виробництво плакатів, бо друк декількох копій постерів став доволі звичною і недорогою справою. Звичайно ж, зовнішній вигляд перших плакатів істотно різнився із сучасною вуличною рекламою.

1824 року лондонський купець Харріс запропонував установлювати на вози, що курсували містом, спеціальні тумби, на які наклеювали просочені олією й освітлені зсередини ліхтарями плакати. Це був перший досвід використання в рекламі нічного підсвічування.

Точна відома дата появи першого білборда. Так, 1835 року Джаред Белл активно роздруковував і розклеював плакати для реклами свого цирку, причому кампанія виявилася доволі успішною.

Під кінець XVIII століття Лондонська індустріальна революція досягла Америки. Саме там виробники товарів миттєво змогли усвідомити й оцінити всю прибутковість і незамінність реклами.

Плакати й афіші з’являються у багатьох публічних місцях: у ресторанах, барах, магазинах, кав’ярнях. А ще – вуличні тумби, на яких розміщують рекламні плакати. Зароджується реклама на транспорті. Наприкінці XIX століття в Західній Вірджинії з’являються рекламні щити. А вже 1872 року створено першу міжнародну асоціацію Північної Америки «BillPosters». Завдяки цій організації білборди стали першим у світі комерційним способом комунікації та поширення рекламної інформації.

Також на вулицях Європи та Північної Америки можна було зустріти перших «людей-сендвічів», які носили два скріплені рекламні щити, що висіли спереду і ззаду.

Рекламний бум у ХХ столітті та цифрова революція

Флагманом у розвитку реклами у ХХ ст. стали США, за ними — Західна Європа і Російська імперія. Чого варті тільки винахід конвеєра і знамениті слова Генрі Форда: «Якби в мене було 4 долари, 3 із них я б віддав на рекламу». Бум автомобілебудування вдихнув новий сенс у цей маркетинговий інструмент. Авто — як носій реклами, водії та пасажири — як цільова аудиторія. Ці ідеї швидко підхопили й у Європі. Пальмою першості в розміщенні білбордів може похвалитися незрівнянний Париж, і сталася ця подія 1908 року.

Після Першої світової війни Джон Кеплс і Клод Хопкінс уперше пропонують створювати рекламу як поєднання мистецтва і науки. Увагу акцентують на тому, що вона повинна допомагати продавати товари, а не бути просто красивою або креативною.

У 20-х роках «світловою рекламою» засяяли міста всього світу — у вечірній або нічний час плакати підсвічувалися прожекторами. Застосування аналогового фотомонтажу дає змогу легко створювати найрізноманітніші комбінації зображень і фотографій.

Після Другої світової війни почався новий бум виробництва — на арену вийшли транснаціональні корпорації та глобальні бренди. Реклама постала перед новими викликами. Просування товарів уже не обходилося без психологів, маркетологів та економістів. Під час створення реклами ретельніше вивчали потенційного споживача, аби спрогнозувати вплив на нього комерційного звернення.

Із 50-х років у зовнішньої реклами з’явилися два солідні конкуренти — реклама на телебаченні й на радіо. Вдосконалення же саме зовнішньої до середини 70-х років відбувалося шляхом модернізації технологій друку та впровадження нових сучасних матеріалів. Саме тоді і з’явилися тролли, брендмауери та сітілайти.

Докорінно трансформувала просування товарів і послуг інформаційна епоха. Інтернет забрав значний шмат у друкованої, телевізійної та радіореклами. Проте зовнішня не втратила своєї актуальності. Ба більше, з кожним роком демонструє зростання. Так, на початку грудня 2018-го компанія MAGNA, дослідницький підрозділ рекламно-комунікаційного холдингу IPG Mediabrands, опублікувала черговий звіт про рекламний ринок. Займається вона цими дослідженнями із 2010 року і моніторить понад 70 країн. За її даними, цьогоріч витрати на зовнішню рекламу збільшаться на 6,5%.

Інформаційне століття дало рекламі чимало нових ефективних інструментів. Так, фотомонтаж став цифровим. Нарізка, склеювання, ретушування — за допомогою Photoshop можливі будь-які маніпуляції з відзнятим матеріалом.

Нині появі рекламних сюжетів передує процес маркетингового аналізу, розробка стратегії й тактики. А сам процес створення сучасної зовнішньої реклами пронизаний інформаційними технологіями.

З роками білборди еволюціонували і ставали якіснішими — нові матеріали, методи друку та механізація. Саме ці інновації і дали можливість білбордам упевнено переступити у XXI століття. Фахівці прогнозують, що зовнішня реклама найближчого майбутнього стане «розумною» і буде підлаштовуватися під кожного конкретного споживача. Звичайно, продовжиться заміна статичного інвентаря на digital. Причому темпи з кожним роком будуть стрімко зростати. Тобто відбувається успішне злиття реклами з новими технологіями.