Законодавство у
сфері зовнішньої реклами не встигає за потребами ринку і не враховує потреб усіх
його учасників, тому його потрібно вдосконалити. Тим паче, що мова йде про медіа,
яке останні 2 роки зростає рекордними темпами разом із довірою до нього
громадян. Більше як зовнішній рекламі українці довіряють тільки телебаченню — підвищення
довіри на 30% за останні 5 років. Такого висновку дійшли в Антимонопольному
комітеті і підготували відповідні рекомендації Кабінету Міністрів. Експерти
АМКУ вважають, що ринок реклами потребує якісних нормативних актів, аби
встановити вільну економічну конкуренцію. Справа в тому, що нині органи
місцевого самоврядування на свій розсуд встановлюють правила на підконтрольній
території. А це не так регулює, як гальмує зростання ринку.
В АМКУ
спробували систематизувати основні проблеми галузі — і картина вийшла невтішна.
Від операторів місцеві чиновники під час отримання дозволів часто вимагають додаткові
документи, але такі, що не передбачені Типовими правилами розміщення реклами,
та відмовляють у наданні дозволів на підставах, не передбачених законодавством.
Наприклад, в Одесі, Луцьку та Ужгороді вимагають топогеодезичний знімок
місцевості, а в Херсоні видачу дозволів прив’язали до рекомендацій постійних
депутатських комісій. Місцеві ради також полюбляють встановлюють додаткові
збори, наприклад, оплату послуг робочого органу, як у Затоці, або примушують до
фінансування інфраструктури міста, як у Білгород-Дністровському. Низка міст узагалі
встановили мораторій на розміщення рекламних конструкцій. Це далеко не всі
недоліки, виявлені АМКУ, і спричинені вони здебільшого недосконалим
законодавством, — вважають експерти.
Тому, аби
потреби ринку реально регулювалися, а не гальмувалися нормативними актами, їх і
потрібно вдосконалити на загальнодержавному рівні. Передусім в АМКУ рекомендують,
щоб місцеві адміністрації разом з операторами обов’язково затверджували Правила
і Схеми розміщення реклами з урахуванням архітектурного стилю території та при
цьому не псувати зовнішній вигляд населених пунктів. Водночас порядок видачі
дозволів не має надавати жодних переваг будь-кому з операторів, а громадськість
і професійні організації варто залучити до контролю на ринку. В АМКУ також
пропонують запровадити єдину методику встановлення плати за користування місцями
розташування зовнішньої реклами і визначити порядок, строки та вартість
демонтажу рекламних засобів. За дотриманням норм і порядку має стежити
спеціально розроблений механізм контролю, а прозорості має додати онлайн-база з
вільним доступом до інформації не тільки про учасників ринку, а й про вільні
площі та видані дозволи. Крім того, аби не сприяти корупції, варто заборонити
комунальникам поєднувати адміністрування з господарською діяльністю на ринку
реклами.
Рекомендації Уряду
за результатами звіту було представлено 23 травня на відкритому засіданні АМКУ в
Києві.