Коли і чому з’явилася потреба в масштабній Реформі
зовнішньої реклами у столиці?
Будь-яка реформа —
це не лише дискусія топ-менеджерів із фахівцями, які розробляють геніальні
плани й успішні реформи. Так буває лише в кіно. У нашій країні багато чого
називали реформами останнім часом, але такими вони, на жаль, не стали.
Насправді все починається з довіри та поваги між усіма сторонами, які хочуть
змін і сідають за стіл переговорів. Можу сказати, що хоч оператори, мерія і
громада Києва давно розуміли, що лад на вулицях із рекламою наводити треба, але
довіри якраз і не вистачало. Адже для бізнесу така реформа — це колосальні
витрати. Інвестувати, не маючи впевненості в поверненні коштів, погодьтесь,
ніхто не буде. Поясню чому. Одну зі спроб упорядкувати рекламу в Києві
спричинив Чемпіонат із футболу «Євро – 2012». Хаотичне розміщення конструкцій
усіх розмірів і смаків уздовж вулиць позитивного іміджу Києву не додавали, а
столицю планували відвідати сотні тисяч іноземців. Міська влада й оператори
усно домовились про пілотний проект на кількох вулицях. Було розроблено Схему,
яку оператори успішно виконали на Басейній і Лесі Українки. Зрозуміло, що це
кардинально вигляд столиці не поліпшило. Проте оператори свою частину тієї
«джентльменської угоди» виконали. Однак сам документ, тобто Схему, міська влада
так і не ухвалила. Тобто офіційно ці зміни не були введені, як і не підписано
договору про розміщення рекламних конструкцій. Саме тому згодом будь-яку
активність влади в цьому напрямі оператори сприймали досить скептично, сторонам
банально не вистачало довіри.
Як відбувалося узгодження нових Правил і Схеми
розміщення зовнішньої реклами, хто став ініціатором і головним драйвером
Реформи?
Точкою відліку, коли
стартувала реформа, можна вважати 2016 рік. Ініціаторами виступили всі сторони.
Бізнесу для розвитку потрібна стабільність і гарантії, місту і його жителям —
зручні та красиві вулиці. Попри те, що попередній досвід «співпраці» гальмувала
відсутність діалогу, його шукати все одно довелося. Аби ви розуміли, лише щоб
вийти на більш-менш спільне уявлення про Реформу, ми витратити рік переговорів.
Однак цілі та завдання Реформи таки було визначено, а це дало вийти і на
кінцеву редакцію Правил і Схеми розміщення РК у столиці.
Як уже зараз видно з
досвіду, бізнес довів свою надійність, а влада виконує свої обіцянки.
Узгодження Правил і Схеми було публічним і відкритим. Пропозиції всіх сторін
були почуті та враховані. А далі обидва документи були ухвалені Київрадою й
Адміністрацією. Оператори, звичайно, ризикували, бо взяли на себе фінансові
витрати на демонтаж, виготовлення, встановлення тисяч нових конструкцій та
переоформлення всіх документів. Для бізнесу реформа — це витрати, що
вимірюються мільйонами гривень. Адже оновлення однієї конструкції коштує
оператору від 40 тисяч до 350 тисяч гривень, демонтаж із відновленням
благоустрою однієї конструкції — від 3 тисяч до 25 тисяч. Хочу ще раз
підкреслити, що всі витрати на заміну взяли на себе оператори. Саме тому 2017
року сторони напрацювали документи, які дають змогу бізнесу працювати відкрито
й цивілізовано, незалежно від, скажімо, зміни влади в Києві.
Реформою, нагадаю,
охоплено всю столицю. Звичайно, можна було б вкотре нагадати, що ми повністю
оновили центр міста новими або капітально відремонтованими конструкціями, і
зробили життя киян комфортнішим у громадському просторі. Це насправді так! Але
головне те, що у столиці з’явилися тенденції до цивілізованого ринку зовнішньої
реклами. Ми змінюємо старі підходи на відкриті та прогнозовані. Як наслідок, це
вже привело до появи нових напрямів у індустрії, таких як цифрова зовнішня
реклама, або Digital Out-of-Home. Сьогодні в столиці вже працюють десятки
цифрових панелей, об’єднаних у мережі. У місті почали ставити панелі великого
формату, площею 32 квадратні метри. Зараз оператори впроваджують технології,
які стандартизують сегмент і дадуть можливість вимірювати ефективність Digital
Out-of-Home. Завдяки цьому працювати стане ще ефективніше.
Які завдання ставила перед собою Асоціація, беручи
участь у впровадженні Реформи?
Для нас було важливо
зберегти баланс на ринку для всіх операторів, незалежно від того, якою
кількістю конструкцій кожен із них володіє, і не допустити перерозподілу ринку.
Справедливість важлива, аби інтереси всіх були однаково дотримані і
забезпечені. Тому Асоціація ретельно стежить, аби всі учасники (а це 90%
операторів міста) виконували свої зобов’язання. Місто, своєю чергою, стежить за
оформленням документів. Важливо для нас і дотримання інтересів жителів тих
районів, де відбуваються зміни. За останній рік ми всі провели колосальну
роботу. І все виконували якісно і робимо так і надалі, щоб РК працювали довго і
надійно, а людям, які живуть у місті, було зручно і безпечно. Тому бригади
працюють удень і вночі. Більше клопотів, більше земляних робіт, вкладання
тротуарної плитки, адже конструкції закопують, а не залишають із наземними
бетонними блоками, як це було раніше. І це тисячі конструкцій, які демонтують і
монтують упродовж останнього року. Хотілося б, щоб кияни з розумінням ставилися
до цього. Усім потрібно трохи потерпіти.
Із якими труднощами щодо впровадження Реформи довелося
зіткнутися?
Бюрократія в нашій
країні, на жаль, нікуди не поділася. Чимало чиновників і комунальників із
різних ШЕУ, УЗН часто не сприймають процеси, узгоджені містом. Тому документи
на встановлення РК ми отримуємо не так швидко, як хотілось би. Але Нацполіція
чи інспектори з благоустрою, керуючись внутрішніми інструкціями, гальмують
процес. Особливо якщо ще й є бажання завадити. Те саме стосується й
«Укравтодору» та Мінкульту. Від останніх погодження паперів чекаємо вже майже
рік, хоча законом на це передбачено кілька днів. Загалом нам доводиться
витрачати 80% робочого часу на чиновників із трьох десятків комунальних і
державних установ. Це, чесно кажучи, викликає роздратування у професіоналів
ринку. Але, попри все, наш караван іде, незважаючи на тих, хто намагається його
гальмувати. Чиновники хоч і ставлять палиці в колеса, та глобально завадити не
зможуть, і Реформу вже не зупинити.
У чому секрет успіху Реформи в столиці?
Насправді все
просто, секрет — у бажанні до змін, відповідальності та дотриманні слова всіма
сторонами, які в цьому зацікавлені. Крім того, варто віддати належне, влада,
ухвалюючи Правила і Схему, не ставила за мету переділ ринку. Це дало бізнесу
більше підстав, аби довіряти чиновникам. Завдяки цьому Реформа і стала успішна.
Який стосунок до змін має нещодавно ухвалений Кодекс
професійної етики у сфері реклами?
Кодекс етики став
похідною від реформи реклами. Коли місто почало змінюватись, більше уваги стали
звертати на зміст рекламних сюжетів. Тобто в цьому напрямі буде популяризація
розроблених Правил не лише серед рекламного бізнесу, а й серед замовників. Бо
якщо вони не знатимуть, а, головне, не усвідомлюватимуть важливість дотримання
морально-етичних принципів як превентивного заходу проти деградації ринку,
одним операторам нести таку місію буде складно. Всі мають розуміти, що комфорт
нашого громадського простору залежить від нас самих, у тому числі і щодо змісту
сюжетів, які ми замовляємо і розміщуємо на рекламних конструкціях.
Чи зацікавив досвід столиці й інші міста України? Де
планують і де вже почалися подібні зміни?
Зараз активно
працюємо із Сумами. Там уже виходять на завершальний етап Реформи реклами.
Сподіваюсь, що місто піде в правильному напрямі і скористається найкращими
прикладами цивілізованого розміщення рекламних конструкцій на своїх вулицях.
Звичайно, досвід Києва важливий, але тільки в аспекті досягнення діалогу. Схема
ж має відповідати тим унікальним архітектурним і територіальним особливостям,
які є в Сумах. Важливо ухвалити зрозумілі правила для того, аби запрацювала
вільна й цивілізована бізнес-конкуренція. Звичайно, без консенсусу із громадою
й операторами в цій справі не обійтися.
Які подальші плани Асоціації?
Триває робота над положеннями
Кодексу етики і створенням Експертної ради АОЗР. Плануємо, що вона надаватиме
експертні висновки та рекомендації стосовно узгодженості реклами та
нормативно-правових актів із питань реклами з нормами відповідного
законодавства. І звичайно, розглядатиме заяви щодо відповідності сюжетів
етичним нормам. Будемо й далі популяризувати Кодекс не лише серед рекламного
бізнесу, а й серед замовників.
Крім того, зараз
долучаємось до роботи із запитами нашого нового учасника Асоціації, який працює
з вивісками. Ми маємо спільне бачення щодо спрощення дозвільних процедур і
доступності в роботі цього сегменту бізнесу.
Також повертаємося
до вдосконалення законопроекту щодо реклами. Рекламний бізнес — цікава і
надзвичайно динамічна сфера, тільки торік попит на зовнішню рекламу в Україні
зріс за різними форматами від 1 до 5%. Збільшилася і заповнюваність інвентарю.
А норми старого закону про рекламу при цьому вже не відповідають ані
законодавству про дозвільну систему, ані сучасним потребам міст і бізнесу.
Документ потребує змін, бо маємо встигати і за технологіями, і за запитами
наших клієнтів.