Брудні маніпуляції із жіночими тілами, неоднозначними фразами і
принизливими сценами в рекламних сюжетах — це кітч. Тренди міжнародної моди
неетичну рекламу залишають у минулому. Зараз модний креатив із глибинним
змістом і високою естетикою. Однак поодинокі випадки спроби привернути до себе
увагу неетичними способами все ж трапляються. Останній приклад — нашуміла
реклама в соцмережах про пельмені («Тільки не на обличчя»). Спілкування із
журналістами на цю тему нагадало, скільки образливих і принизливих сюжетів люди
так і не побачили, хоч уже були розроблені макети.
Чому з’явились ці сексистські пельмені?
Головне питання, яке цікавило журналістів — як протидіяти сексизму в
рекламі. У випадку з пельменями — практично ніяк. Цю рекламу розмістили в
соцмережах, а там відповідальності майже немає.
Чому замовники вдались до такого кроку? Мені здається, тому що мало
цікавляться сучасними тенденціями і мислять стереотипно. А стереотипи
викорінювати важко. За даними досліджень Kantar TNS Online Track, половина
опитаних згодні, що для сучасної реклами загалом характерне стереотипне
зображення жінок і чоловіків. Цікаво, що сексизм у сучасній рекламі помічають
приблизно чверть респондентів (26%). І чоловіки менше звертають увагу на
дискримінацію. Якщо 35% жінок помічають наявність дискримінації, то серед чоловіків
таких лише 26%.
Очевидно, автори реклами розраховували, що чоловікам пельмені сподобаються.
Втім, те, що рекламу запустили в інтернеті — не випадковість. У галузі
зовнішньої реклами такий сюжет не потрапив би на білборди.
Хто стежить за етичністю у світі?
Сексизм — лише один із проявів неетичності. Принципів, яких потрібно
дотримуватися, значно більше. Це відсутність дискримінації за расовими,
національними, політичними, історичними, віковими, мовними та багатьма іншими
ознаками. У світі існує навіть таке поняття, як Індекс етичної коректності
(ІЕК).
Серед найвідоміших організацій, які стежать за етикою: Міжнародна
торговельна палата, Міжнародний союз асоціацій рекламодавців, Міжнародна
організація з «паблік рілейшнз», Міжнародний союз ярмарків, Європейська
асоціація підприємств прямої реклами.
Різні країни по-різному контролюють дотримання етичних стандартів. Європа
робить ставку на саморегуляцію. Міжнародний кодекс рекламної практики — це
основа саморегулювання рекламного ринку в 17 європейських країнах. Десь він діє
безпосередньо, десь на його основі ухвалено національні кодекси. Цим кодексом
керуються і в судовій практиці, і під час розроблення національних стандартів
реклами.
У Сполучених Штатах діє Американська асоціація рекламних агенцій. Вона
об’єднує понад 400 фірм, має більше ніж 1000 відділень у США. Асоціація працює
і в інших країнах. Ця організація була ініціатором розробки низки етичних
кодексів.
Що загрожує порушникам етичних кодексів?
Напевно, найжорстокіше покарання — у Бразилії. Там рекламодавців, які
порушують Кодекс етичної поведінки, можуть оштрафувати на суму до 500 тисяч
доларів або засудити на 5 років.
В Україні найчастіше покаранням є штрафи. Хоча, згідно із законом «Про
рекламу», відповідальність за порушення законодавства може бути і кримінальна.
Контролює дотримання норм етики в зовнішній рекламі Держпродспоживслужба.
Кожен громадянин, який побачить приклад недобросовісної реклами, може
звернутися до неї з відповідною заявою.
Проте значно ефективніше за державних контролерів як у світі, так і в
Україні працює саморегуляція ринку.
Чому сексистські пельмені не потрапили б на білборди?
У деяких країнах учасники ринку створюють спеціальні комісії чи посади
контролерів, які стежать за етичністю у сюжетах. У Нідерландах члени рекламного
співтовариства ініціювали створення комісії з етики.
У шведських рекламних агентствах є окремі посади — «відповідальні
редактори», які аналізують рекламу щодо її відповідності законам і нормам
моралі.
В Україні також діють Правила професійної етики, які розробила Асоціація
операторів зовнішньої реклами України, а всі її учасники погодились виконувати.
Правила професійної етики для нас — це не формальність, а визначені
принципи роботи, що покликані зміцнити авторитет ринку.
У правилах прописаний перелік вимог до сюжету.
Адже оператори виступають останнім «фільтром». Іноді визначити етичність чи
неетичність буває доволі складно, етика — це «тонка матерія». Може бути повна
відповідність юридичним нормам. Формально порушень немає, але порушено принцип
коректності — і ми розуміємо, що для частини людей цей сюжет буде принизливим,
а отже, неприйнятним.
Бувають випадки, коли оператори повертають рекламодавцям сюжети на
доопрацювання — тоді спідниці стають довшими, прозорість одягу зникає,
змінюються фрази і так далі.
Деякі великі національні оператори навіть скликають наради разом із
юристами, маркетологами і соціологами, щоб точно визначити межі допустимого та
сформувати рекомендації.
Звичайно, маленькі місцеві оператори, де в штаті працює керівник та
бухгалтер, такого не можуть собі дозволити. Тому у випадку сумнівів вони, коли
не можуть визначитися — етичний сюжет чи ні, завжди можуть звернутися до
Асоціації за висновком.
Важливо, щоб наші особисті оцінки спиралися не лише на суб’єктивне відчуття
меж допустимого і неприпустимого, прийнятного і неприйнятного, а щоб працювала
система — від чітких розроблених нормативних стандартів, оперативної системи
контролю до жорсткої відповідальності за порушення.