В Україні з’явився шанс
впорядкувати розміщення реклами на
вулицях, будинках і вздовж трас. Для цього слід прибрати законодавчі колізії,
встановити чіткі процедури і зрозумілі, прозорі правила гри для всіх учасників
ринку зовнішньої реклами та передбачити дієвий механізм демонтажу незаконної
реклами.
Про це йшлося під час круглого
столу «Зовнішня реклама: як подолати хаос і навести лад?», присвяченого обговоренню міжфракційного
законопроєкту № 5094 «Про внесення змін до деяких законів України
щодо удосконалення законодавчого регулювання у галузі зовнішньої реклами», який
відбувся 15 березня 2021 року в інформаційному агентстві «Укрінформ». У заході взяли участь автори закону,
представники профільних асоціацій та бізнесу.
«Законодавцям з різних причин не вдалося досі прийняти сучасну модель функціонування ринку. Зараз представниками всіх фракцій напрацьований спільний законопроєкт», - розповідає заступниця голови Верховної Ради Олена Кондратюк.
Наразі найбільше проблем із
зовнішньою рекламою вздовж автошляхів. Через законодавчий вакуум 90% конструкцій там встановлені
нелегально. А законослухняному бізнесу
дуже важко конкурувати з тими, хто не платить ніяких податків.
«Вздовж трас оператор може
отримати один дозвіл, а поставити сто
бордів, бо немає прив’язки до місця і знести незаконну рекламу дуже важко. Ми
хочемо, щоб дозволи видавав Укравтодор, бо він балансоутримувач доріг, а гроші
з реклами йшли в дорожній фонд», - пояснює народний депутат Ігор Василів.
У новому законопроєкті значна
увага приділяється соціальній рекламі.
«Законопроєкт розширює перелік
застосування соціальної реклами і закладає інструменти, які дадуть змогу
обирати під її розміщення більш ефективні місця», - розповідає народний депутат
Павло Сушко.
Законопроєкт встановлює чіткі вимоги і обмеження до
розміщення рекламоносіїв. Передбачено змогу подавати заявки в електронній формі. Розміщуватись реклама буде відповідно до
затверджених правил і схем.
«Ми хочемо прибрати всі колізії, різночитання і ввести єдину
процедуру розміщення конструкцій», - каже
народний депутат Олег Макаров.
Передбачається максимальна
відкритість роботи ринку. Будуть створені публічні електронні реєстри рекламоносіїв і кожна конструкція
маркуватиметься QR-кодами з інформацією про власника та дозвіл.
«Це суттєво зменшить кількість
неетичної реклами. Рекламодавці, які хочуть розмістити те, що не відповідає
законодавству, сьогодні працюють із тіньовиками, а коли нелегальних конструкцій
не буде, то і не буде змоги розміщувати таку рекламу», - пояснює юристка PRIME
Group Анна Чеботарьова.
Пропонується ввести адміністративну санкцію – демонтаж, щоб
контролюючі органи могли швидко прибирати
самовільно встановлені конструкції.
«Це добре для легального бізнесу,
адже якщо біля його конструкції хтось встановив іншу незаконно, її просто
знесуть і бізнес знатиме, що він захищений», -
розповідає директор компанії
"Октагон-Аутдор" Олександр Діденко.
Представники бізнесу нововведення
сприймають позитивно, кажуть для них головне - аби правила були чіткі, прозорі
і стабільні.
«Зараз і міста, і бізнес - бранці
застарілого законодавства. У Києві ми зуміли досягнути консенсусу і тут
технологічно не відстаємо від Європи. Після прийняття закону можна буде вкладати інвестиції по всій
країні», - говорить директор PRIME Group Катерина Храмова.
Прогнозується, що інвестиції в
благоустрій становитимуть 1,6 млрд грн.
«Коли ми кажемо, що бізнес
вкладатиме інвестиції, то це не означає, що на місці щита 3×6 з’явиться
інший такий же щит. Це означає, що будуть розвиватись новітні технології», -
каже директор Всеукраїнської рекламної коаліції Максим Лазебник.
У населених пунктах будуть
розроблятися дизайн-коди публічних просторів.
«Мова ж не тільки про самі
конструкції. У Києві ви бачите сучасні зупинки громадського транспорту,
лавочки, урни, навіть міські вбиральні – це все робить зовнішня реклама», -
говорить директор компанії "BigBoard" Юрій Чаруха.
За рахунок виведення з тіні тієї
частини ринку, яка зараз працює нелегально, надходження до бюджету зростуть
майже вдвічі.
«Законопроєкт враховує інтереси
малого бізнесу, для якого прозорі правила і процедури стануть важливим
елементом для розвитку», - розповідає голова Індустріального комітету
зовнішньої реклами Лариса Булатова.
Авторами законопроєкту стали 15 депутатів із різних
фракцій, і він має великі шанси на прийняття.
«Ми сподіваємось, що найближчим
часом він буде виноситись на засідання. Комітет готовий, а в залі буде
консенсус, адже всі фракції підписали. Тому маю надію, що індустрія до кінця
весни отримає нарешті сучасний, якісний, прозорий, дієвий закон», - говорить очільник профільного комітету Верховної Ради Микита Потураєв.
Під регулювання потраплять також вивіски і реклама на транспорті, а це означатиме, що публічний простір стане більш естетичним і гармонічним.